Ken jij de mobiliteitscoach al?

Raket wil leerlingen uit het buitengewoon onderwijs de gepaste ondersteuning bieden bij hun verplaatsing van huis naar school en terug. Daarbij hebben we oog voor zelfstandigheid: we ondersteunen de leerlingen waar nodig, maar willen hen ook helpen groeien. Wat vandaag nog niet lukt, is morgen misschien wel mogelijk? Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de mobiliteitscoach: die helpt leerlingen net dat extra stapje zetten!

mobi coach

Ik denk dat leerlingen uit het bijzonder onderwijs heel wat ongekend potentieel bezitten”, vertelt mobiliteitscoach Katrien . “Eerst zoeken we samen naar verschillende manieren om naar school te gaan. Ik daag leerlingen hierbij ook uit om na te denken over wat ze nog niet kunnen maar wel graag willen proberen.” In de eerste plaats wordt vaak aan een schoolbus gedacht, maar heel wat leerlingen kunnen – mits wat extra hulp en aanmoediging – ook zelfstandig (bijvoorbeeld met de fiets, met openbaar vervoer, de deelstep of te voet) naar school. Samen met de mobiliteitscoach kunnen leerlingen, ouders en de school verschillende opties overwegen. Eenmaal bepaald hoe, stippelt de mobiliteitscoach een route uit. “Het belangrijkste is immers dat de leerling zich er goed bij voelt en dat ouders hun kind met een gerust hart naar school laten vertrekken. Daarom ga ik sowieso in gesprek met alle partijen. Zo weet ik waar de werkpunten en gevaren liggen maar ook waar de leerling al behendig in is.”

mobi coach

Eens de route bepaald is, kan het echte werk beginnen: dan gaat de mobiliteitscoach samen met de leerling aan de slag om de route te oefenen. “De eerste dag loop ik het volledige traject mee van bij de voordeur tot aan de schoolpoort. Daarbij observeer ik vooral wat de leerling al kan. Als er ruimte voor is, geef ik ook alvast wat aanknopingspunten mee. Vanaf de derde dag laat ik de meeste leerlingen al delen van de route alleen afleggen. Uiteraard hangt dit ook van leerling tot leerling af. Als ik voel dat het nog niet lukt, loop ik nog enkele dagen langer mee. Maar doorgaans kunnen leerlingen na een week het volledige traject op hun eentje afleggen. Daarna wordt opnieuw samen met alle partijen bekeken hoe we verdergaan. We evalueren het oefentraject en nemen een besluit wat betreft de verdere opvolging: is er nog extra begeleiding nodig of kan de leerling zo voort?”

De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend. “De leerlingen en ouders die ik tot nu toe begeleidde, reageerden zeer positief. De leerlingen kunnen zichzelf erg goed inschatten en geven duidelijk aan waar ze zich wel of niet comfortabel bij voelen. Ik vind het vooral zalig om te zien hoe het zelfvertrouwen bij de leerlingen  groeit. Ik herinner me een leerling die nog nooit eerder ergens alleen naartoe was geweest. We hadden afgesproken dat hij op z’n eentje door het drukke stadscentrum van Antwerpen naar de tramhalte zou wandelen: best een mijlpaal dus. Ik stond hem op te wachten aan de halte toen ik hem met een grote smile – zelfs onder zijn mondmasker te zien – en vol trots zag verschijnen. Dat is echt een geweldig gevoel. Ik hoop in de toekomst nog veel kinderen en jongeren te kunnen helpen.”

Wil je een aanvraag doen? Gebruik dan dit formulier

Heb je vragen? Mail dan naar info@buitengewoonleerlingenvervoer.be

 

Terug naar overzicht